2010. augusztus 24., kedd

Befőzés augusztusban

Kedvenc" vegyes savanyúság
(Nagyon könnyen készíthető savanyúság, ami kis konyhákban, kis kamrák részére is készíthető. Jól jön a téli vitaminhiányos napokon. )
Hozzávalók: 1 kg uborka , 1 1/2 kg káposzta , 1 kg paprika , 1/2 kg vöröshagyma fél kg cukor, 7 dkg só ecet, borkén
Elkészítése:
Ezeket egy nagy edénybe bereszelni. Külön edényben összekeverünk fél kg cukrot, 7 dkg sót, 6 dl 10 %-os ecetet (20%-osból 3 dl) és egy mokkáskanál borként. Ezt ráöntjük a zöldségre, és 2-3 napig az edényben kétszer háromszor megkavarjuk, majd üvegekbe töltjük, légmentesen lezárjuk
(Kelemen Anna receptje)
Bodzadzsem
A bodzadzsem nagyon magas C-vitamin-tartalmú, ezenkívül úgynevezett flavonoidokban is gazdag. Kitűnően védi egészségünket.
Hozzávalók
: érett, fekete bodza, cukor , víz
Elkészítése:
Az érett, fekete bodzát vízzel leöblítjük és leszemezzük. Egy kg gyümölcshöz 80 dkg cukorból 2 dl vízzel sűrű szirupot főzünk, belekeverjük a gyümölcsöt, és erős tűzön addig főzzük, amíg kissé sűrűsödni nem kezd. Forrón üvegekbe töltjük, lekötözzük és száraz gőzbe rakjuk.
(Nálunk vidékeken köhögés elleni házi szerként fogyasztják )
(Kovács György receptje )
Pácolt fokhagyma
(Kiváló, egyedi felhasználása a fokhagymának. A készítés során a fokhagyma elveszti erős illóolajtartalmát, de értékes hatóanyagai benne maradnak. Magas koleszterinszint esetén kiemelt figyelmet érdemel. )
Hozzávalók:
15-20 szép, nagy fej fokhagyma gerezdekre szedve, megpucolva (ha éjszakára hideg vízbe áztatod, egy mozdulat kinyomni a héjából) , 1 liter száraz fehér bor , 2 dl 10%-os ecet , 10-15 dkg cukor , 1 púpos evőkanál só
1 púpos kiskanál őrölt bors , 3-4 babérlevél , 8-10 szem szegfűszeg (e két utóbbi helyett nyáron lehet egy csokor friss tárkony, apróra vágva) , 2-3 cseresznyepaprika (elmaradhat) , olívaolaj
Elkészítése:
A fokhagyma és az olaj kivételével minden hozzávalót zúdíts egy nagy fazékba, keverd össze, forrald föl. Amikor már jól zubog, folyamatosan, marékszám tedd bele a fokhagymát. Az utolsó forrástól számított 5 percig lobogva kell főzni. Ekkor óvatosan egy nagy befőttesüvegbe töltöd, és 24 órára légmentesen lezárod.
Másnap újra felforralod 5 percre, és hagyod a levében kihűlni. Kicsi üvegekbe adagolod, felöntöd a páclével, és mindegyik üveg tetejére csordítasz egy kanál olívaolajat, az fogja megóvni a romlástól. Lekötöd, kész. Egy hétig hagyd pihenni a kamrában, utána fogyasztható.
Felbontás előtt rázd föl. A levét salátákhoz fel lehet használni, vagy friss baguette-tel kitunkolva is nagyon finom. Állagra olyan lesz, mint a friss mandula.
Sajtokhoz, felvágottakhoz, aperitif mellé, de magában is kiváló csemege
( Kiss Andi receptje)
Sós- vizes uborka télire
( Azt tartották a régiek, hogy a télire szánt befőtteket, savanyúságot zömmel augusztus15 (Nagyboldogasszony napja, Boldogságos Szűz Mária mennybevétele és szeptember 8 közötti (Mária születésnapja) időben kell elvégezni.)
A sós-vizes az uborka majdnem olyan jó és kedvenc télen, mint a kovászos nyáron. Sokkal jobban szeretem étel mellé savanyúságként is, mint akár az ecetes, akár a csemege uborkát.
Ennek ellenére általában nem rakok el ilyet, mert a spájzom elég meleg, ami nem túl jó, másrészt azért sem, mert előfordult már, hogy megromlott. Igaz, az elég érdekes eset volt, ugyanis egy része tökéletes lett, a többi pedig megpenészedett. Pedig egyszerre, egyformán csináltam. És mivel nem tudtam rájönni az okára, hosszú időre elment a kedvem a próbálkozástól is.
Most azonban úgy döntöttem, hogy lesz, ami lesz, újra megpróbálom. Rengeteg receptet elolvastam hozzá, főleg oroszokat, mert ez ott sokkal elterjedtebb, mint itt, de persze azért találtam magyar receptet is, például az Ínyesmester könyvében is. Ezeket kombinálva készült el végül az én hat üveg sós vizes uborkám.
Hogy történik-e baja, az csak később derül ki, megígérem, akárhogy lesz, beszámolok róla. Mindenesetre leírom pontosan, hogy ha sikerül, már ne kelljen keresgélni.
Hozzávalók:
Uborka – pár darab híján három kg, kisebbeket, 8-10 centiseket választottam, részben jobban kitöltik a helyet az üvegben, de én kovászosnak is inkább ekkorákat szoktam venni.
Fűszernövények: kapor, fokhagyma, meggyfalevél, tormalevél, bazsalikom, borsika. (Lehet még fokozni, egyes receptek ajánlják: feketeribizli-levél, erős paprika/csili, szemes bors, esetleg a levél helyett torma.)
Só. Víz.
A befőttes üvegeket jó alaposan kimostam, fertőtlenítés céljából elég felforralt, forró vízzel átöblíteni.
Az uborkát hideg, folyó vízben jól megmostam, aztán hideg vízben áztattam – minimum két órát, de tovább is lehet, ettől lesz majd jó ropogós. Ezután a végeket levágtam.
Az üvegek aljára elosztottam a fűszereket, belepakoltam az uborkát, jó szorosan. A levéhez forralatlan hideg vízben literenként két evőkanál sót feloldottam, ezt az üvegekben lévő uborkára öntöttem.
Így, nem lezárva, csak letakarva hagytam az uborkát három napig. Akkor a tetején keletkezett habot leszedtem, a levet lábosba öntöttem, felforraltam, a további habot is leszedtem. Ezt a levet forrón öntöttem az üvegekben lévő uborkára. Állni hagytam, amíg langyosra hűlt. Ezután ismét leöntöttem a lábosba, újra felforraltam, és forrón visszaöntöttem. (Az eredetileg bekevert sós vízből félretettem, ha kevés lett volna a lé, akkor azt felforralva lehet pótolni, hogy jól elfedje az üvegben az uborkát.)
A dupla biztonság kedvéért az üvegeket forrón, gyorsan lezártam, és pokrócba csomagoltam, vagyis száraz dunsztba tettem másnapig.
A leve kissé zavaros, ilyennek kell lennie. Amikor kihűlve a kamrába tettem, lassan kitisztult, leülepedett, de nem teljesen. Ez az az uborka, amit az orosz receptek vodkához ajánlanak.
Csalamádé
Az adaghoz szükséges alapanyagok, összetevők, mennyiségek
•2 kg uborka
•75 dkg vöröshagyma
•1 kg paprika
•1 kg káposzta
•25 dkg kristálycukor
•1 1⁄2 evőkanál só
•2 1⁄2 dl 20 %-os ecet
•1⁄2 kiskanál borkén
Az alapanyagokat megtisztítjuk, felszeleteljük (az uborkát, hagymát, paprikát: uborka szeletelővel, a káposztát: káposzta gyaluval). Egy nagy tálban összekeverjük az alapanyagokat és rászórjuk a cukrot, a sót, a borként, hozzáönjük az ecetet, és jól összekavarjuk. 1 napig állni hagyjuk, majd üvegekbe rakjuk, és lekötözzük a tetetejét.
Hát most ennyit gyűjtöttem össze, deaz igazság az, hogy jól tudom, minden háziasszonynak VAN JÓL KIPRÓBÁLT RECEPTJE, és mindenhol van családi hagyományként kedvenc befőtt és savanyúság. Néha azért nem árt kipróbálni az új ízeket is.

Nincsenek megjegyzések: