2009. szeptember 17., csütörtök

Ősz ételei

Jönnek az őszi gombák: SAJTOS GOMBALEVES
Sajnos az idén jórészt olyan volt az időjárás, hogy a gombák mélyen rejtőztek a föld alatt, nem dugták ki kalapjaikat. Ebben a száraz szeptemberben sem tudok másra számítani itt az Alföld déli részén, mint a piacon vásárolt termesztett gomba.
Aztán csak döntöttünk és gombás sajtlevesre lett kedvünk. Keresgéltem, de végül így készítettem, mert ez az én kitalálásom volt, s nekem kellett megfőzni.
Beszerezés: 20 dkg csiperke gomba, 2 liter húsleves alaplé (volt a hűtőben, mert a múltkorában olyan nagy adagot főztünk, hogy aztán a leves felét lefagyasztottuk), 20 dkg sajt  (Ementáli és füstölt sajt ízlés szerinti arányban. Én egyharmad füstölt mellett döntöttem),  olaj, szerecsendió, fehérbors, csokor zöldpetrezselyem. Só, ha szükséges.Ha van,  1 dl ferhérbor is jól jön a levesbe.
Készítés:A gombával kezdem, alapos mosás az első lépés, aztán csepegtetés, s vékony csíkokra vágás.Diónyi vajon megpároltam a gombát, amikor levét kezdi elfőni (a megmosott gomba levet enged, tehát nem kell föltétlenül a párolás kezdeténél vizet adni hozzá), akkor hozzáadjuk a borocskát, s azzal is pároljuk, pár percig, majd felengedjük 2 l vízzel. Adunk hozzá sót ízlés szerint, egy csipetnyi fehér borsot, s reszelünk rá kevéske gyömbért is. Felforraljuk, s a gombát puhára főzzük (kb. 10-15 perc), miközben a sajtot lereszeljük, s folytonos kevergetés mellett folyamatosan a forró leveshez adjuk. Meghintjük végül vágott zöldpetrezselyemmel. ás forrón tálaljuk.
Betétként adhatunk mellé vajon pirított kenyérkockákat vagy egy-egy szelet kenyeret megpiírítunk, fokhagymával bedörzsölhük, a tányérba tesszük, s arra merjük a forró levest.
(Aki mág inkább akarja dúsítani a levest, készít 1-2 kanál liszttel, tejföllel és néhány kanál levessel, eresztéket, s a végén a leveshez adja, miután a sajt már felolvadt a levesben.)

Nincsenek megjegyzések: