2009. augusztus 19., szerda

Klasszikus receptek 2: Paprikás krumpli, de gombával

Javában ontja melegét az augusztus, szóval az idén nyáron napsütéshiányban nem szenvedtünk. Úgy tűnik a gyümölcsök is roskadásig megtöltötték a fákat, ha nem figyelt az ember letörtek az ágak gyümölcsöstől. A zöldségfélék azért kívánták a vizet, s bár van belőlük szépen, mégis az árak valahol fenn voltak és vannak, de a piacon legalább magyar árú van (remélhetőleg), a multik meg nem érdekelnek, mert rafinált ötleteikkel csak a pénzt csalják ki az ember zsebéből (annál érdekesebb a dolog, mert egy ismerős nemrég mesélt az ottani árukról), hát elszörnyedtem nem egyszer már az emberi hiszékenységen és butaságon.
Az este találtam a kamrában egy doboz szárított erdei gombát. Kihoztam és annak módja vízbe tettem, hadd ázzon, aztán majd eldől a sorsa. Ma nézegettem, mi is van benne: vargánya, galambgomba, rókagomba és csiperke. Az egész mintegy 10 dkg szárazanyag volt. Reggelre igencsak szépen meghíztak a gombák, s merész ötlettel azt mondtam, hogy ismét paprikás krumplit eszünk ebédre, de valahogy másként. És úgy lett. Megebédeltünk, s Isten biza' ízlett, de nagyon.
Hogyan is készült? Akkurátusan mondanám, hogy mindent előkészítettem szépen a tányérokra, s aztán a lábosba rakosgattam őket szép sorjában. Négy főre számoltam az egészet. Azt hiszem elég lesz!
Tehát így dolgoztam:
  1. A gombát este beáztattam, mert szárított gomba volt. A friss gombát aznap készítjük elő (kb. 20-25 dkg friss gomba elég, ami lehet: termesztett csiperke vagy laskagomba vagy frissen szedett erdei gomba, ami ilyenkor lenni szokott. Most nincs gomba a szabadban, mert nem volt eső, de nálunk Orosházán úgyis ritka, szerencsés esetben a legelőn gyűjthető, szekfűgomba, jobb időkben erdőszéli csiperke vagy mezei csiperke egy-egy kis erdősávban. De mindez teljesen kiszámíthatatlan, ez a vidék nem gombatermő tája e hazának! Ne felejtsük, akár szárított akár friss a gomba alaposan mossuk meg, több lében öblítsük át a kalapokat.
  2. Nyolc darab közepes méretű krumplit meghámoztam, s hasábokra daraboltam, s vízbe tettem.
  3. 1 nagy fej vöröshagymát megtisztítottam, apróra vágtam, s ugyancsak feldaraboltam 5 dkg füstölt szalonnát.
  4. 4 darab közepes méretű paradicsomot forró vízbe dobtam, majd kiszedtem, s lehúztam a vékony héját.
  5. 3 darab zöldpaprikát feldaraboltam csíkokra.
  6. Odakészítettem só, bors, 3 cikk fokhagyma összezúzva
  7. Amikor mindez ott sorakozott tányérokon az asztalon elkezdtem főzni!
  8. Kis olajon megpirítottam a szalonnát, aztán az üveges hagymára tettem a zöldpaprikát. Meghintettem borssal egy kiskanálnyi pirospaprikával, kevéske borssal, s hozzáadtam a feldarabolt paradicsomot is. Egy kis ideig együtt összerotyogtattam a benne lévőket, s ekkor jött bele a gomba.
  9. A gombával legalább 10-15 percig együtt kell főzni, annyi vízzel, hogy ellepje az egészet, olyan sűrű raguszerű lesz a készülő ételünk. Ha puhul a gomba, akkor jön bele a krumpli, s felengedjük tetszés szerint vízzel, hogy ellepje legalább, de lehet hosszú lére is engedni.
  10. Íly módon készre főzzük. Aki szereti, szaggathat bele galuskát, s mellé jól esik a zöldsaláta cukros-ecetes-olajos öntettel, jól behűtve.
  11. Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések: