2012. február 6., hétfő

Blogger főz

Sztroganov módra készített marha
Marhahúsról van szó, méghozzá a legfinomabb rész a bélszínről, amit a minap elkészítettem, mert már oly régóta gondolkozom, hogy megkóstoljam ezt az orosznak vagy franciának tartott ételt. Péter cár idején élt kereskedőnek talán köze van az egészhez, de a források másról is regélnek, No mindegy! Az ételnek már az összetevői is csábítóak, s mivel most minden összejött, hát elkészítettem és nagyon jót lakmároztunk. Nem tudom, hogy Stroganov (Sztroganoff) gróf úrnak milyen körítéssel szolgálták fel. Nem valószínű, hogy puliszkát vagy krumplit adhattak mellé, hisz az akkor még nem hódította meg Európát, Ázsiát pedig végképp nem, ahova a kereskedőt üzleti ténykedései kötötték. Én most puliszkát készítettem mellé. Nagyon jól passzoltak egymáshoz.
Hogyan is készült? Nejem behozta a kinti hűtőből a húst és a gombát, amit már korábban megpároltunk vajon kevéske hagymával összepárosítva.
A hús olyan 40-50 dekányi lehetett, a gomba kb. 10 dkg előkészítve (vargánya és rókagomba keveréke volt). A húst csíkokra vágtam, Vaj és olaj egyvelegében hirtelen megsütöttem a csíkokat, pár perc az egész. Közben három szép savanyú uborkát kis kockákra aprítottam.
Egy evőkanál mustárt, 2 dl tejszínnel elkevertem. A sülő húst megszórtam frissen őrölt borssal, locsoltam rá 1 dl száraz vörösbort (én most Zombáról származó bort használtam, termelői bor).
Összepároltam, aztán rátettem a gombát és az uborkát. Megkóstoltam, most sóztam. A hús puhulásától függően pároltam még. Amikor már kellően késznek ítéltem, akkor öntöttem rá a mustáros tejszínt, még addig főtt, amig nem kezdett sűrűsödni. Ezzel valójában el is készült a bélszín Sztroganov módra.
Ha valóban Péter cár idejében készült igazán ez az étel, akkor krumpli biztosan nem kerülhetett mellé, csak valami tésztaféle avagy valamilyen kása. Az is lehet, hogy csak kenyeret kínáltak hozzá.
Az étel első leírása, ha igazat mondanak a források 1861. Ez időben már lehetséges a krumpli is.
Én minden esetre most puliszkát főztem. Másfél - két liter vizet felforralunk, sózzuk (1 kávéskanálnyi). Amikor zubog a víz, folyamatos keverés mellett hozzáöntünk folyamatosan egy vizespohárnyi kukoricadarát. Pár percig (3-4) folyamatosan kavarjuk a tűzhely lángja takarékon legyen ettől. Egy kis darab vajat teszünk rá, s elkeverjük.A tűzhely lángját eloltjuk, az edényt lefedjük, s állni hagyjuk 15-20 percet.
Tálaláshoz előbb a puliszkát tettem a tányérra, aztán szépen elhelyezve jött a Sztroganov módon elkészített hús.

Nincsenek megjegyzések: