2011. október 11., kedd

Őszi ételek - Szőlős tokány puliszkával

Finom őszi étel a Szőlős tokány puliszkával
Valami különlegeset akartam, hát itt a szőlő ismét, s akkor töprengtem mi legyen vele. Otelló szőlő a kertben ugyancsak bőven termett az idén is, pedig csak egy tő van. Ízlelgettem, kóstolgattam az ötleteket, puliszkát már régóta szerettem volna, de nem pörkölttel, nem is borsós raguval, hanem tegyünk mellé szőlőt - gondoltam. Nos, közben kiderült, hogy néhány egykori tanítványom szívesen jönne ismét egy jó kis beszélgetésre, s én ezeknek nagyon örvendek. Most gondoltam megfitogtatom főzési tudományomat is, és úgy hívtam őket (Ádám,
Attila, Laci), hogy lesz vacsora, a bort ők hozzák. Legutóbb kacsazsíros, magunk sütötte (mondanám orosházi kenyér) komlóspárral kelesztett kenyeret kínáltam lilahagyma karikákkal.
Most akkor bővítettem a választékot.
Így állítottam össze az étekrendet. Kezdjük a beszélgetést - mondtam magamban - saját főzésű tavalyelőtti, izes vegyespálinkával, 2 centes pohárkákkal kínálva. Mellé kis katonákat készítettem vajaskenyér falatokat egy-egy karika zöldpaprikával. A paprika sajnos mind csípős volt, így volt aki mellőzte. az én hibám, hogy nem volt édespaprika a választékban, vagy paradicsom is jól jött volna. A csípősséget leszámítva az első kör sikeres volt, úgy tűnt ízlett a társaságnak, s bemelegítő beszélgetéseink filozófiai alapjait is megteremtette, hiszen az Életről társalogtunk egész este.
Ezt követte a szőleves, melyet már előző napon teszteltem, feleségem, Gyöngyike ízletesnek találta, így reméltem itt is siker lesz. (leírását lásd előbbi közlésben). Nem szidta senki!
Ezt követte az est fénypontja, az új kreálmány, amit én orosházi szőlős tokánynakneveztem, mellé pedig puliszka került.
Ez pedig ilyen módon történt:
Hozzávalók 5 személyre: 1 kg tarja vagy oldalas (csontja jó lesz erőlevesnek), 5 szép fürt szőlő (otelló), 2 dl egri bikavér vagy kadarka, 2 fej hagyma, olaj, 3 cikk fokhagyma, 2 dl tejszín, só, bors.
Előkészítés: A húst csíkokra vágjuk, meghintjük borssal, bedörzsöljük zúzott fokhagymával és egy tálba tesszük, ráöntjük a bort. Néhányszor alaposan összekeverjük, aztán egy éjszakára a hűtőbe tesszük, érlelődjön.
Másnap a hagymát olajon pirítjuk két három percig, sózzuk kellően, aztán hozzáadjuk a pácból kiszedett és lecsepegtetett húst. A lángot kicsit erősebbre vegyük, hogy hirtelen piruljon a hús a hagymás zsiradékon, aztán ismét lassú tűzön forraljuk. Addig hagyjuk, míg zsírjára sül vissza. Állandó kavargatás mellett hozzáadjuk a páclét vagyis a bort és ismét addig pároljuk, míg zsírjára sül vissza. A hagyma így teljesen szétfő, kevéske vizet, ha kell adunk hozzá, hogy puhára párolódjon a hús.
A szőlőt leszemezzük, turmixoljük és átszűrjük, hogy a magokat kiszedhessük. Az így nyert mustot öntjük aztán a tokányhoz. Kellően utánasózzuk, borsozzuk még, 1 evőkanál balzsamecettel ízesítjük.
Amikor a hús már puha, hozzáadjuk a tejszínt, összeforraljuk, hogy sűrűsödjön a mártásszerű leve.
Amikor elkészült. ha van magtalan szőlőszemeket borítunk bele, de csak egyet-kettőt rottyanjon és tálalható.
Mellé puliszkát adunk, de galuska is lehet a kísérő.

Nincsenek megjegyzések: