2010. szeptember 8., szerda

Gazpacho melegen is hidegen is



Orosházi gazpacho avagy zöldségleves egyveleg


Olvastam a híres spanyol zöldségleves koktélról, egyszer már készítettem valamikor, de nagy sikert nem aratott akkor. Szóval nem mind csoda, ami külhoni! - könyveltem el magamban. Aztán dícsérték, pedig tudom ez egy spanyol étel, s így készül. Lám kiderül, hogy semmi sem olyan jó, mint aminek hisszük, a teljes nyersesség valahogy nem jött össze nálam. Más a magyar és más spanyol gyomor talán!. Ha ez pedig így van, akkor gondoltam egyet, s elkészítettem a magam orosházi gazpachoját. Az elhatározást tett követte. Leginkább az motoszkált bennem, hogy néhány évvel ezelőtt, már ettem egy ilyen spanyolos paradicsomleves-szerűséget, s bizony nem a legjobban éreztem magam utána, úgymond csikart a hasikám. Mivel nem csupán magamnak kreáltam ezt az ételt, ahhoz is igazodnom kellett, hogy más mennyire jutalmazza fáradozásaimat. Mondták is, hogy jó, de érdekes módon csupán egyszer vettek belőle, s aztán a maradékot én ettem meg. Tehát az orosházi gazpacho ilyen lett (lásd a képet).
Szükséges 4 személyre: 2 szép nagy krumpli (én ezt tettem bele a kenyér helyett), 6 db közepes nagyságú paradicsom, 2 szép pirosra érett paprika, 2 szál zeller, 4 szál petrezselyemzöld, 1 közepes fej hagyma, 2-3 cikk fokhagyma, bors, só, oregano, kakukkfű egy-egy csipet, olivaolaj 2 ekanálnyi, 2 kisebb uborka,1 kis marék spenót (20-25 levél), 2 dl zöldségalaplé, 2,5 dl paradicsomlé (sűrű). Az ecetet is mellőztem, mondván nem vagyok római (sem más) légionárius, merthogy az egész gazpacho Rómából ered valójában, de ők is hozták....
Elkészítése: Előkészítettem a zöldségeket:
1. A krumplit meghámoztam, aprók kockákra daraboltam, s zsengén sós vízben (éppen csak ellepje) főni tettem.
2. A paradicsomokat forró vízbe dobtam 2-3 percre, kivettem 2-3 percet vártam, a héja összeugrott, s lehúztam. (Süt!)
3. A paprikát felcsíkoztam, s kis kockákra aprítottam, hasonlóan hozzá az uborkát is.
4. Amikor a krumpli majdnem megfőtt felöntöttem a zöldség alaplével és a paradicsomlével, és készre főztem ( kb. már csak 2 perc főzés!), de mielőtt levettem volna a tűzről belodobtam a megmosott spenótot, zeller és petrezselyem leveleket is egy lobbanásra.
5. A hagymát meghámoztam és apró kockákra daraboltam.
6. Amikor a krumpli leve kihűlt kézmelegre, beledobtam a hagymát, a felkockázott paprika kétharmadát, a fokhagymát, a hámozott paradicsomokoat, s a botturmixszal pépesítettem, hozzáadva az olajat is. A sok zöld miatt, ez inkább sűrű zöldes színű lesz, ha elhagyjuk a zöldeket, akkor marad a piros szín. Só bors és egyéb fűszer ízlés szerint itt kerül bele.
7. Amikor már annyira hűlt, hogy hütőbe tehető, beteszem, és jól lehűtöm.
8. Tálalásnál a levest, megszórtam a maradék paprika kockákkal, kockázott uborkával és díszítettem zellerlevéllel. Aki szereti kevés tejfölt is tehet rá

Nincsenek megjegyzések: